Ruter har 15. november 2023 på bestilling fra Oslo kommune og Viken fylkeskommune laget en ufullstendig rapport om muligheten for videreføring av Bekkestuatrikken. Den har gått siden 1924.

Rapporten gir ikke noe anslag på hva det koster å kjøre de nye spanske trikkene i T-banesporet mellom Jar og Bekkestua.

Ruter opplyser i rapporten at det skal bygges et vendeanlegg for trikken på Øraker, dvs. at trikken får endestopp der. Nå varsler Sporveien at Bekkestua og Jar ikke lenger har trikk fra juli 2024 og at Bekkestuas felles plattform for trikk og T-bane skal bygges om.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Ufullstendig rapport

Rapporten gir ikke noe estimat på hva dette vil koste og heller ikke hva det vil koste å rive infrastrukturen for felles trafikk for T-bane og trikk i T-banesporet mellom Jar og Bekkestua.

Rapporten forteller heller ikke at det fra Øraker er 400 m med ikke universelt utformet overgang til Bjørnsletta T-banestasjon for reisende til Jar og Bekkestua. Langt å gå for unge og en hån mot eldre og andre bevegelseshemmede + barnevogner.

Bekkestua har mange boliger, forventet befolkningsøkning og er et viktig handelssentrum med helsetjenester, flere skoler, bibliotek og mer enn 200.000 trikkereisende i året. Vekst på Lilleaker og Skøyen, byggearbeider på T-banen på Majorstuen med trafikkstans ved Borgen og årets vintererfaringer med busser som står og trikker som går, øker behovet for fortsatt trikk til Bekkestua.

Galskap

Selv reiser jeg Åsjordet-Bekkestua med T-banen og har mindre enn 10 meter overgang under tak til Bekkestuatrikken som tar meg til holdeplasser på Lilleaker- og Ekebergbanen.

Den velfungerende infrastrukturen for felles trafikk for T-bane og trikk mellom Jar og Bekkestua ble tatt i bruk i 2014 og kostet da 500 mill. kr. Å bruke nye kanskje 200 mill. kr på vendeanlegg på Øraker og riving av infrastruktur for samtrafikk T-bane og trikk, og dermed redusere kollektivtilbudet, er galskap.

Ruter anbefaler i sin rapport at det gjøres en utredning til 10 mill. kr for et komplett kostnadsestimat. Hvorfor hyre inn konsulenter?

Teknisk mulig

Sporveiens dyktige medarbeidere kjenner gamle og nye trikker og T-bane sikkerhetsutstyret i de gamle. Nå arbeider de med innføring av nytt T-bane sikkerhetssystem. Det er teknisk mulig å flytte det gamle T-bane sikkerhetsutstyret fra gamle til nye trikker, til de nye trikkene kan få det nye T-bane sikkerhetsutstyret ettermontert.

Sporveismedarbeiderne kan på natten uten trafikk prøvekjøre de nye spanske trikkene i T-banesporet og se hvor det må gjøres nødvendige tilpasninger av T-bane strømskinnene på fellesstrekningen.

Så enkelt, og så vanskelig

Facebook-gruppa Bevar Blåtrikken til Bekkestua har sendt inn Innbyggerforslag fra Akershus og Oslo om at Sporveien og Ruter pålegges å opprettholde all infrastruktur knyttet til trikkedriften for trikken mellom Øraker og Bekkestua, samt å beholde et visst antall SL95-trikker (Italiatrikken) for å betjene Bekkestua inntil de nye SL18-trikkene (Spaniatrikken) er klargjort for dette.

Facebook-gruppa hadde 28. februar møte på Bekkestua med politikere fra Akershus fylkesting og Byutviklingskomitéen i Ullern bydel. Flere kom til møtet med trikken.

Traseen for Briskebytrikken skal bygges om for 412 mil. kr for at de nye spanske trikkene skal kunne kjøre der.

Sporveien må nå bruke sin egen metode «Så enkelt. Og så vanskelig.» og straks la egne ansatte lage en løsning for fortsatt trikk også til Bekkestua. Den blir antakelig ikke så dyr som mange frykter.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten.

Les også

Vi som bor på Nordstrand har mange ubehagelige bussturer i vente

Les også

I dag er det helt kaotisk og farlig, men den enkle og billige løsningen vil gjøre det bedre

Les også

Noen hjelp fra Ruter kan ikke Marit Vea regne med. For de er hjemme alene

Les også

En ny tunnel vil redde Hylla og spare beboere i Gamlebyen for et støyhelvete