Utdanningsbyråd Julie Remen Midtgarden ber nå Utdanningsetaten om å gjennomgå den såkalte ressursfordelingsmodellen som bestemmer fordelingen av midler til grunnskolene i Oslo.

– Flere skoler i Oslo bruker mye ressurser på spesialundervisning, tilpasset opplæring og saker knyttet til skolemiljø. Samtidig opplever mange at de ikke kompenseres godt nok for dette i den nåværende finansieringsmodellen, sier byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden


Den nåværende finansieringsmodellen baserer seg på analyser som ble gjort i 2017. Denne mener byrådet er moden for en ny gjennomgang, skriver kommunen i en pressemelding.

– De siste årene har vi hørt om skoler som sliter med å få budsjettene til å gå opp, skoler som ikke har råd til å ansette nye lærere, elever som ikke har fått den oppfølgingen de trenger og skoler som ikke har råd til nye læremidler. Dette ønsker vi å gjøre noe med, sier Midtgarden.

Utdanningsbyråden sier hun vil vurdere ulike løsninger for å sikre at skolene får nok midler og ber Utdanningsetaten om å:

  • Revurdere analysene som ligger til grunn for den sosiodemografiske tildelingen.

  • Vurdere innretningen av midler til særskilt språkopplæring og til elever som trenger spesialundervisning eller ekstra oppfølging (særskilt elevpris)


– Vi ser at det bør gjøres grep slik at fordelingen av ressurser speiler de behovene som skolene har bedre, sier Midtgarden

Utdanningsetaten skal levere sin utredning til byrådsavdelingen innen 1. januar 2025.

Les også

Først: «The Comeback Kid». Nå: «The Kid». Hva i all verden er det som skjer?