Samferdselsminister Jon Ivar Nygård har fortsatt muligheten til å bli husket som politikeren som stengte en firefelts vei gjennom Oslo sentrum. Griper han muligheten?

Denne uken satte NRK søkelyset på kostnadene til nytt regjeringskvartal gjennom artikkelen Pengesluket. SVs Kari Elisabeth Kaski var raskt ute og krevde permanent stenging av Ring 1. I politisk kvarter sa hun «– Dropp senkingen av Hammersborgtunnelen. Det kommer til å spare mange milliarder. Da kan vi heller stenge Ring 1 permanent, som Oslo har bedt om.»

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

La oss gripe muligheten

Finansminister Vedum sa i politisk kvarter 16. februar at det burde vært dratt i nødbremsen for lenge siden mtp kostnadene til nytt regjeringskvartal, og at «nå bremser vi, og vi skal få kostnadene ned». Dette er andre toner enn minister Karianne Tung (Ap) kom med tidligere i uka. Er regjeringen enig med seg selv? 9. januar i år bevilget Samferdselsdepartementet inntil 545 millioner kroner til Statens vegvesen for Ring 1 prosjektet i inneværende år.

For er det noe vits å bruke minst fem millioner kroner per meter vei for å bygge om noe som Oslo ikke ønsker? Og i tillegg er det paradoksalt at denne veien, etter å ha vært stengt i tre år, skal gjenoppstå som den samme firefeltsveien den er i dag. La oss gripe muligheten til å tenke nytt!

«Fra gade til by»

Odense i Danmark var en av byene som var raske med å rasere sentrum med en firefelts vei på 60-tallet da bilen ble allemannseie. I 2008 besluttet byen å stenge veien Thomas B Thriges gade, som delte sentrum i to, og heller skape en bilfri bydel med nye boliger og byrom – Fra Gade til By ble prosjektet kalt. Frem til de stengte veien kjørte det ca. 30.000 biler der hver dag, hvor halvparten var gjennomkjøring. Til sammenligning anslår Statens vegvesen at det kjører ca. 17.000 biler på Ring 1 daglig.

Vi i Mad har tidligere tatt til orde for å tenke nytt når sikkerhetsrådgiverne mener at Ring 1 må bygges om. Forslaget vi presenterte i 2022 var såre enkelt, og det står seg den dag i dag; la utrykningskjøretøy og kollektivtrafikk få bruke tunnelen, og benytt heller anledningen til å lage et flott byrom midt i Oslo sentrum.

Ikke for sent

Etter planen skal ombygging av Ring 1 starte til sommeren. Det er ikke for sent å trekke i nødbremsen. Handlekraftige politikere kan enkelt oppnå tre ting; spare mange milliarder skattekroner, spare klima for unødvendig nybygging, og skape et bedre byliv i Oslo sentrum.

Jon Ivar Nygård har muligheten til å bli husket som den progressive politikeren som stengte en firefelts vei gjennom Oslo sentrum. Eller for kaoset med Follobanen.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten.

Les også

En feildimensjonert mastodont midt i sentrum – som blir så dyr at det ikke går an å ta summen alvorlig

Les også

Denne feiringen har samferdselsministeren kalt «Nå stenger vi Ring 1, dere, og lager kaos for alle i Oslo!»