Reforhandlingene av hvilke samferdselsprosjekter vi skal prioritere i Oslo er i gang. Resultatet av Oslopakke 3 kan enten bli betydelig økning av bompenger og en liste med prosjekter som kanskje aldri blir noe av, eller dagens nivå på bompengeinntekter og storsatsing på kollektivtrafikk.

Arbeiderpartiets utgangspunkt er å beholde bompengeinntektene på dagens nivå. Vi vil gjøre justeringer i satsene, slik at de blir mer rettferdige, bidrar til å nå klimamålene og reduserer biltrafikken i byen. Men vi er ikke villig til å øke dem kraftig for å få plass til mange nye dyre veiprosjekter. Det kan bli resultatet dersom Oslo Høyre og byrådet får det som de vil.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Eirik Mosveen tar feil når han hevder at dette er et brudd med den ambisiøse klima- og miljømålene vi styrte byen etter sammen med SV og MDG. De ligger fast. Samtidig har situasjonen i forhandlingsrommet endret seg. Høyre styrer nå både Oslo og Akershus, og de har en rekke veiprosjekter de vil presse inn på menyen.

Målet med Oslopakke 3 må være å bidra til at flere reiser med kollektivtrafikken. Det rødgrønne-byrådet i Oslo, ledet av Arbeiderpartiet, sørget for at 99 prosent av Oslos andel av bompengene gikk kollektivtrafikk, gange og sykkel.

Fremover har Arbeiderpartiet kun pekt på et veiprosjekt som blir viktig: oppgradering av Trondheimsveien. Det bor rundt 20.000 mennesker langs Trondheimsveien som fortjener mindre støy og forurensning, og levende byliv.

Vi må bruke pengene på de viktigste kollektivprosjektene

Vi er allerede i gang med store utbedringer i kollektivsystemet vårt som vil gjøre at vi får langt flere avganger og kan forflytte flere folk effektivt og miljøvennlig. Ved å bygge en helt ny T-banelinje til Fornebu, bytte ut signalanlegget og bygge en ny Majorstua stasjon vil vi øke antallet avganger i T-banenettet over hele byen kraftig. I tillegg faser vi inn helt nye og moderne trikkevogner som også vil øke kapasiteten. Disse prosjektene som allerede er under planlegging og igangsatt vil alene koste ca. 40 milliarder kroner. Med dagens bompengenivå er det omtrent dette vi har råd til.

I en dyrtid hvor folk sliter med å betale regningene sine, er det uansvarlig å legge opp til en oslopakke som øker bompengene betydelig.

Nå må vi bruke pengene på å fullfinansiere de viktigste kollektivprosjektene vi allerede er i gang med, ikke dytte inn nye vei- og kollektivprosjekter som koster titalls milliarder og som i stor grad må finansieres av bilistene.

Les også

Oslo Arbeiderparti beinflyr vekk fra MDG, men vet de hvor de skal?

Høyres politikk vil øke bompengene

Hovedproblemet til sittende Høyre- og Venstre-byråd er at de ikke klarer å prioritere. Byrådsplattformen er full av prosjekter de vil sette i gang med, tilsynelatende helt uten tanker om hvordan det skal betales for festen. Røatunnelen, Manglerudtunnelen, Fossumdiagonalen, E6-lokk på Furuset, Volvatsvingen og Ensjøsvingen er bare noen eksempler. Det er prosjekter som totalt sett kan koste titalls milliarder.

Høyre og Venstre har forsøkt seg med å peke på at staten må betale. Men staten har allerede forpliktet seg til å betale 50 % av Fornebu-utbyggingen og ny Majorstua stasjon.

Det er urealistisk, og villedende overfor velgerne å forvente at det vil komme mange nye milliarder på bordet.

Høyre og Venstre må ta ansvar for sine valg. Konsekvensen av det borgerlige byrådets politikk kan bli at regningen skyves over på innbyggere i Oslo, gjennom en kraftig økning i bompengene. Eller at vi får en Oslopakke 3 som skaper masse forventninger og er urealistisk å gjennomføre. Arbeiderpartiet vil unngå at nye forhandlinger fører oss dit.

Rettferdig klimapolitikk

For å nå klimamålene er det viktig at vi både reduserer biltrafikken og får en bilpark som forurenser mindre. Bompenger er et virkemiddel for at Oslo når sine mål. Vi vil gjøre justeringer i satsene på bompenger, slik at de blir mer rettferdige, bidrar til å nå klimamålene og reduserer biltrafikken i byen.

Bilparken er i stor endring. Flere og flere kjøper elbiler. Oslo Arbeiderparti vil opprettholde klare økonomiske fordeler for elbiler både i bomringen og i parkeringsavgiftene. El-biler er ikke lenger et gode kun for de som har god inntekt og har råd til å kjøpe seg ny bil. Det er spesielt viktig å opprettholde økonomiske fordeler når flere nå kan få tak i rimelige elbiler i bruktbilmarkedet.

Oslo Arbeiderparti vil at flere skal være med på det grønne skiftet. Derfor må vi bygge ut kollektivnettet i Oslo. Vi vil beholde bompengeinntektene på om lag dagens nivå. Groruddalen må få oppgradering av Trondheimsveien. Dette vil skape en god by for alle, og flere vil være må på reisen mot et grønnere Oslo.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten.

Les også

Mistanken om uærlighet og lureri melder seg stadig når det gjelder dette byrådet

Les også

Vil «Manglerud-tunnelen» eller «Fossum-diagonalen» bli bygd noen gang? Trolig ikke

Les også

T-banen kan stoppe helt opp i sentrum. Bygg tunneler for bane – ikke vei