De som hørte på Radio Moskva i gamle dager mens SUKP var det statsbærende partiet i Sovjetunionen, kunne blant annet høre frasen om at en her i landet (altså i Sovjet) kunne diskutere alt, bare ikke selve systemet.

På samme måte er det høyst interessant at Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport og Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport legger seg på det sovjetiske kommunistpartiets (SUKP) linje, og ikke nevner evaluering av systemet med et ord i sitt innlegg i Avisa Oslo 16. februar 2024.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Hvorfor ikke granske systemet?

Systemet, eller anbudssystemet, er årsaken til mange av vinterens utfordringer i rutebusstrafikken i Oslo-området. Så hvorfor skal ikke systemet granskes? Vi ønsker jo alle en best mulig kollektivtrafikk?

Noe er vi kanskje enige om alle sammen; det er fint at mange ulike stemmer høres, og det er fint at dette gjelder bussbransjen og det er fint med debatt om bransjens gjøren og laden. Men det må også gjelde måten vi er organisert på.

Kollektivtrafikk er et fylkeskommunalt ansvar, og vi bør tørre å stille spørsmål om den beste måten å forvalte skattebetalernes penger på er å søle de bort på anbudsregimet, eller heller tilby flere avganger i kollektivtrafikken.

Og når vi først skal evaluere er det viktig at dette blir en uhildet evaluering. Vi trenger ingen ny rapport der Ruter får rollen som bukken som passer på havresekken. En slik evaluering blir verdiløs, og gjør at vi kan stå tilbake uten lærepunkter før neste vintersesong kommer.

Ja, vi har stilt opp

Det er kjempefint at NHO Transport også husker på bussførerne. Nær sagt, det skulle bare mangle. Vi har alltid stilt opp lojalt for våre arbeidsgivere og ikke minst passasjerer, og gjort det beste med de arbeidsvilkår som arbeidsgiverne stiller opp med, uansett vær, vind, virus eller ekstraarbeid grunnet underbemanning.

Bussbransjen fikk sin felles tariffavtale i 2008. I lønnsoppgjørene i 2004 og 2006 ble det journalført i Riksmeklerens møtebok at partene skulle lage en ny normallønnsavtale for bussbransjen. Målet var at bussførernes lønn skulle øke til samme nivå som en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, eller ordrett « … mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn …». Dette ble gjentatt i lønnsoppgjøret i 2012.

Fortjener mer enn honnør og takk

For jeg tar det for gitt at ledelsen i NHO Transport mener bussførerne fortjener mer enn bare «honnør og stor takk» i lønningsposen, slik det formuleres av Lunde og Stordrange i Avisa Oslo. Flere slags takk og mer applaus kan vi dessverre verken kjøpe melk eller brød for. Boligmarkedet forblir en fjern drøm mange steder for bussførere med bare en inntekt.

Dette kan bussførernes arbeidsgivere gjøre noe med i vår. Lønnsoppgjøret blir forbundsvist og i bussbransjen starter forhandlingene 27. april om det blir enighet i frontfaget.

Da regner vi alle med at NHO Transport stiller med solid langtidshukommelse og sørger for at bussførerne får et lønnsoppgjør i tråd med avtalen, den avtalen som sier at lønnsnivået for bussførerne skal heves til et nivå « … mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn …».

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten.

Les også

Sjåførene har stilt opp på en lojal måte og gjort sitt aller beste

Les også

Kanskje det hadde vært ansvarlig å vente på ny batteriteknologi? 

Les også

Nei, det ansvarlige er ikke å vente med den grønne omstillingen

Les også

Noen hjelp fra Ruter kan ikke Marit Vea regne med. For de er hjemme alene